Matka Manilasta Pandan-saaren paratiisiin

Filippiinien matkamme alkoi Manilassa levätyn yön jälkeen matkustuspäivällä ensimmäiseen varsinaiseen kohteeseemme, eli Mindoron länsirannalle pienelle Pandan-saarelle. Pandanille pääsisi Manilasta nopeimmin lentämällä Mindoron San Joséen. Me kuitenkin matkustimme pidemmän kaavan mukaan maata ja vettä pitkin maisemia katsellen.

Reittimme Luzonin saarelta Metro-Manilan Alabangista/Muntinlupasta Mindoron saarelle Sablayaniin. Kartassa Makati, yksi Manilan kaupunginosista, vastaa melko hyvin Manilan keskustan sijaintia.

Matka kesti kokonaisen päivän, mutta määränpäämme osoittautui moninkertaisesti vaivan arvoiseksi. Lisäksi erityisesti Luzonin ja Mindoron välinen lauttamatka, sekä bussimatka läntisen Mindoron halki olivat mielestäni myös maisemien puolesta näkemisen arvoiset.

Matkalla Mindorolle ihailimme saaren vuoristoja

Hyppäsimme bussiin Manilan eteläpuolella Alabangin Starmall-terminaalista. Mindoron bussit lähtevät Manilan pohjoisosista Cubaon ja Sampalocin terminaaleista, mutta ei ole järkevää ajella aamubussilla tuntia jos toistakin kaupungin läpi – 12 miljoonan asukkaan Metro-Manilassa on nimittäin aina ruuhkaa. Onneksi bussien reitille osuu myös Alabang, jonka bussiterminaalin läheisyydessä yövyimme.

Ainoa koko matkan Manilasta Mindorolle asti vievä bussiyhtiö on Dimple Star. Me emme tätä bussia kuitenkaan Alabangin terminaalista lopulta löytäneet (bussiaikataulut ovat Filippiineillä vain viitteellisiä) vaan päädyimme paikallisten opastamana toisen Batangasin satamaan vievän bussin kyytiin.

Dimple Star on ainoa bussi, jolla voi päästä koko matkan Manilasta läntiselle Mindorolle

Dimple Star on ainoa bussi, jolla pääsee koko matkan Manilasta läntiselle Mindorolle

Bussimatka Manilasta Batangasin satamaan kului mukavasti muutamassa tunnissa. Maisemat eivät olleet erityisiä, mutta liikkuminen oli suoralla ja hyväkuntoisella asfalttitiellä sujuvaa. Tällaisia moottoriteitä ei Filippiineillä ole montaa, joten niilläkin matkustamisessa on oma viehätyksensä. Batangasin satamassa ostimme lautta- ja bussiliput Sablayaniin saakka, ja siirryimme jo lauttaan Manilasta saapuneen Dimple Star -bussin kyydissä. Odottelimme lautan lähtöä satamassa ehkä tunnin verran, ja itse lauttamatka kesti noin kaksi ja puoli tuntia. Lauttamatka odotteluineen osoittautui niin meno- kuin paluumatkallakin koko Manila-Pandan -etapin hitaimmaksi osuudeksi.

Wawan/Abra de Ilogin satamaa Mindoron puolella emme menomatkalla ehtineet kauaa katsella, sillä bussihenkilökunta hoputti meitä kiireen vilkkaa kyytiin.

Bussimatka Abra de Ilogista Sablayaniin hurahti sekin muutamassa tunnissa. Sablayanissa otimme tricyclen (Filippiinien versio tuktukista tai rikshasta, eli sivuvaunulla varusteltu mopo) satamaan, josta bangka-vene vei meidät vartissa Pandanin paratiisiin.

Tunnelmaa Sablayanin bangka-venesatamassa

Bangkamme odottamassa kuljettajaa. Emme olleet varanneet venekyytiä etukäteen, mutta saimme kuljetuksen nopeasti.

Merellä on aina mielestäni ihanaa, ja ihanaa se oli matkustaessamme Luzonilta Mindorollekin. Kuukausia kestäneen talven jälkeen laivasta sai ihailla trooppisia saaria, Mindoron vuoristoja ja nauttia lämpimistä tuulen henkäyksistä. Ajatellessani tuota matkaa jälkikäteen minua vain hymyilyttää. Vaikka olin lukenut Pandanista etukäteen, en todella osannut kuvitellakaan millaiseen maanpäälliseen paratiisiin olimme matkalla.

Paratiisi horisontissa!

Seuraavissa kirjoituksissa pääsette mukaani kurkistamaan Mindoron maisemiin sekä Pandan-saaren paratiisiin. Pysy blogini mukana seuraamalla sitä vaikkapa Facebookissa!

Edellinen viesti Seuraava viesti

4 Kommentit

• Vastaa Juho 1.3.2015 21:42

Moikka, itellä on suunnitelmissa matka samoille suunnille ensi syksynä ja heräsikin mielenkiinto tätä lukiessa, että paljonko kustansi kulkea tuo väli maa/vesiteitse? Omalla reissulla on tarkoitus välttää lentämistä, kun aikaakin on, joten mielellään ottaisin vinkkejä vastaan 🙂

• Vastaa Arja 1.3.2015 23:01

Hei Juho, mukavaa että mielenkiintosi heräsi! Meillä tuon välimatkan hinnaksi tuli vajaat 700 PHP eli noin 14 euroa. En sitten tiedä olisiko matka hitusen edullisempi vai jopa kalliimpi jos sattuisi löytämään Dimple Starin bussin jo Manilasta, mutta uskon että samoissa hinnoissa liikutaan silloinkin. Menomatkan aikataulukin oli oikein passeli – lähdettiin aamulla seitsemältä liikkeelle ja oltiin vielä valoisan aikaan perillä. Takaisin tullessa lautan aikataulu oli aika myöhäinen, ja kun olimme menossa Tagaytayhin, päädyimme vuokraamaan oman taksin kun ilta jo pimeni eikä suoraa bussiyhteyttä ollut. Manilaan olisi silloinkin päässyt kätevästi suoraan bussilla satamasta, ja jos olisi ollut paljon aikaa ja halu säästää rahaa, olisi ehkä kannattanut jäädä yöksi Batangasiin ja jatkaa matkaa Tagaytayhin vasta aamulla.

• Vastaa Maarit Johanna 2.3.2015 09:36

Miten voi vesi ja taivas olla noin sinisiä ja kasvit noin vihreitä. Mieki olisin varmasti ottanut tuollaisen maisemaetapin vaikka bussikyytejä inhoankin. Joskus maisemat vaan voittaa. Ihan huippua miten halpa oli myös teidän reissu!

• Vastaa Arja 2.3.2015 18:46

Kyllähän tuolla oli varsinaista väriterapiaa! Tiedät varmasti miltä tuntuu tuollaisen jälkeen kun maisemat lentokoneen ikkunasta muuttuvat valko-harmaiksi, ei ollut hirveän hohdokas olo kun lensin viimeisen lennon Manchesterista Helsinkiin ja jossain vaiheessa vihreys katosi. Onneksi noilla maisemilla kuitenkin pärjää pitkään ja kuukauden päästä pääsenkin sinne Lappiin toivottavasti oikeasti valkoisiin maisemiin 🙂